Listing 1 - 10 of 280 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Opstellen van beleidsmakers en professionals vanuit multidisciplinair perspectief die een bijdrage leveren aan de kennis over wat werkt in opvoedingsondersteuning.
Opvoedingsondersteuning --- Ouders --- Ouderparticipatie --- Gesprek
Choose an application
Deze special van Sardes staat helemaal in het teken van samenwerken met ouders in het onderwijs. Het boekje bestaat uit volgende bijdragen: - De 'Staat van de Ouder' in het primair en voortgezet onderwijs' - Wat wil de man? - Samenwerken met vluchtelingenouders - Samenwerken met laaggeletterde ouders - Samen vertrekken, met moeders én vaders - Passend onderwijs of passende kinderen en hun ouders? - Het startgesprek: vliegwiel voor ouderbetrokkenheid - Expeditite Basisschool: naar een betere communicatie - Hardnekkige tradities in oudercontacten doorbreken - Ouders en school: betrokken in dezelfde taal - Ouderbetrokkenheid in het mbo (middelbaar beroepsonderwijs): hobbels en oplossingen Aan het eind van elke bijdrage vind je bronnen en verwijzingen naar verdere informatie.
Choose an application
Deze cursus is bedoeld voor laagopgeleide allochtone vaders en moeders van kinderen op de basisschool. Centraal staan het (beter) leren van het Nederlands en het verwerven van kennis over het basisonderwijs. Door de oefeningen in dit boek en door opdrachten op de school leren de ouders wat er op school gebeurt.
Choose an application
Veel kleuterscholen werken al met een heen-en-weerschrift. Een goede communicatie tussen de school en de ouders is immers belangrijk. Jammer genoeg wordt het schriftje vaak alleen voor praktische berichten gebruikt. Bovendien komt de kleuter er zelf meestal niet aan te pas. Om de ouders echt bij het schoolgebeuren te betrekken en om de kleuters meer mogelijkheden te bieden, is er nu het Kleuterdagboek. Daarmee wordt een goede communicatie bevorderd tussen de kleuterleid(st)ers en de ouders. Het Kleuterdagboek vertelt de ouders op een speelse manier waarmee hun kind in de klas zoal bezig is. Het stimuleert de kleuters om hun ervaringen in de klas te delen met hun ouders en het laat hen groeien naar een houding van taakgerichtheid, zelfsturing en zelfevaluatie. Bovendien biedt het de kleuterleid(st)er, de ouders n de kleuters aanknopingspunten voor evaluatieve gesprekken. Van het Kleuterdagboek zijn twee versies beschikbaar: een basisversie (Kleuterdagboek 1), vooral bedoeld voor de jongere Kleuters, en een pedagogische versie (Kleuterdagboek 2) voor de oudere kleuters. De beide versies bevatten een inlichtingenblad, een brief aan de ouders, een weekrooster voor de vaste activiteiten, een werkblad 'Wie zit er in mijn klas?', 38 dubbele dagboekpagina's, extra pagina's voor liedjes en versjes en een opbergruimte voor brieven. De dagboekpagina's van Kleuterdagboek 1 bestaan uit twee onderdelen: een werk- en tekengedeelte en een heen-en-weerrubriek. In het werk- en tekengedeelte komen werkjes, tekeningen, liedjes, versjes over het thema dat in de klas aan bod komt. De heen-en-weerrubriek is bedoeld voor mededelingen, vragen, berichtjes over wat moet worden afgegeven of meegebracht. De dagboekpagina's van Kleuterdagboek 2 bestaan uit vier onderdelen: een dagboekgedeelte, een werk- en tekengedeelte, een rubriek 'meebrengen en/of afgeven' en een heen-en-weergedeelte. In het dagboekgedeelte duiden de kleuters aan hoe ze zich voelden in de klas of ze gebruiken de stempels (zie verder) Om te vertellen welke activiteiten ze fijn vonden.
Ouderparticipatie --- Zorgverbreding --- Kleuteronderwijs. --- Kleuteronderwijs.
Choose an application
Today more pediatric therapists are centering their work on the parent-child relationship and are turning to parents as a primary modality in solving children's problems. Parent-Focused Child Therapy: Attachment, Identification, and Reflective Functions is an edited collection, drawing from leading psychotherapists with specialties in family therapy. Carrol Wachs and Linda Jacobs tap into the current literature on the efficacy of working with parents in therapy situations. The collected essays in this book, from renowned psychotherapists, focus on identifying and evaluating a variety of approaches and their effects on standard questions of attachment, identity, and reflection in dealing with children in therapy. Parent-Focused Child Therapy is especially attractive given its currency, integrating relational theory, attachment theory and infant research.
Kinderpsychotherapie. --- Ouder-kindrelatie. --- Ouderparticipatie.
Choose an application
Choose an application
Handleiding voor leerkrachten in het basisonderwijs.
Allochtonen. --- Ouderparticipatie. --- Tweedetaalverwerving.
Choose an application
Ouders zijn over het algemeen redelijk tevreden over hun betrokkenheid bij school. De meeste schoolteams staan open voor contacten met ouders en de kwaliteit van de informatie die wordt verstrekt is doorgaans goed. De schoolgids is voor ouders een belangrijk en informatief document. Dat zijn onder andere de conclusies van dit onderzoek naar het functioneren van de relatie tussen ouders en school. Kernvraag van het onderzoek is 'Wat is de aard en intensiteit van de communicatie en de (gewenste) ouderinvloed?'. Verder blijkt uit de studie dat eenoudergezinnen via de traditionele ouderavonden niet zo goed worden bereikt, en de groep ouders met kinderen die problemen op school hebben, minder te spreken zijn over het contact met het onderwijzend personeel. Schoolteams stellen zichzelf bovendien te weinig op de hoogte van de opvattingen van ouders over het onderwijs. Een aanbeveling die de onderzoekers onder meer doen is: de relatie ouders-school zou meer in het teken van samenwerking en overleg moeten staan, de school zou de ouders nadrukkelijker als partners moeten gaan zien.
Ouderparticipatie. --- Scholen. --- Nederland.
Listing 1 - 10 of 280 | << page >> |
Sort by
|